ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ERASMUS+

 

Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος ERASMUS+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης των χωρών μελών της καθώς και με εκείνα τρίτων χωρών. Επίσης, η προαγωγή της Ευρώπης των πολιτών, η διαμόρφωση της ευρωπαϊκής ταυτότητας μέσω της άμεσης επαφής και των κοινών εκπαιδευτικών και άλλων ευκαιριών των νέων, καθώς και η ενεργοποίηση του συνολικού επιστημονικού δυναμικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική και πολιτική συνοχή της.

 

Σπουδές (ERASMUS+ STUDIES)

Υπεύθυνη: Επίκ. Καθ. Α. Αγγελίδου

Οι προπτυχιακοί/ές, μεταπτυχιακοί/ές και διδακτορικοί/ές φοιτητές/τριες που μετακινούνται μέσω του προγράμματος ERASMUS+ Studies διανύουν μια περίοδο των σπουδών τους σε ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο που συμμετέχει στο πρόγραμμα, σε αντικατάσταση της αντίστοιχης περιόδου σπουδών στο Πανεπιστήμιό τους.

Το πρόγραμμα κινητικότητας ERASMUS+ παρέχει οικονομική ενίσχυση στους/στις μετακινούμενους/νες φοιτητές/τριες, ανάλογα με τις εκάστοτε ισχύουσες διαπανεπιστημιακές συμφωνίες και τους κανονισμούς του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Οι συμμετέχοντες/χουσες φοιτητές/τριες απαλλάσσονται από την πληρωμή διδάκτρων, εξέταστρων και τελών χρήσης βιβλιοθήκης στο ίδρυμα υποδοχής.

Όροι συμμετοχής στο πρόγραμμα φοιτητικής κινητικότητας ERASMUS+ σύμφωνα με τους Κοινοτικούς κανονισμούς είναι:

  • Οι μετακινούμενοι/ες φοιτητές/τριες να είναι πολίτες κράτους μέλους της Ένωσης ή να τους έχει αναγνωρισθεί από ένα κράτος μέλος το καθεστώς του απάτριδος, του πρόσφυγα ή του μόνιμου κατοίκου.
  • Οι μετακινούμενοι/ες να είναι εγγεγραμμένοι/ες στο προπτυχιακό, μεταπτυχιακό ή διδακτορικό Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος.

 

Η οικονομική ενίσχυση ERASMUS+:

Α) δεν προσφέρεται σε φοιτητές/τριες που έχουν λάβει προηγούμενη ενίσχυση ERASMUS+ ή σε φοιτητές που ενισχύονται από άλλο κοινοτικό πρόγραμμα,

Β) δεν αναστέλλει την παροχή εθνικής υποτροφίας, δανείου ή ενίσχυσης.

Η επιλογή των μετακινούμενων φοιτητών/τριών γίνεται από το ίδρυμα προέλευσής τους (το ίδρυμα στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι σε πρόγραμμα σπουδών που οδηγεί στη λήψη τίτλου και στο οποίο θα επιστρέψουν για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να λάβουν τον τίτλο σπουδών τους). Η Συνέλευση του Τμήματος ορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις συμμετοχής των φοιτητών/τριών του στο πρόγραμμα ERASMUS+.

Δικαιούνται να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ERASMUS+ οι φοιτητές/τριες που:

  • έχουν ολοκληρώσει το δεύτερο έτος σπουδών τους
  • έχουν εξεταστεί επιτυχώς σε δώδεκα (12) υποχρεωτικά μαθήματα
  • έχουν πτυχίο ξένης γλώσσας.

 

Η παρακολούθηση προγράμματος σπουδών στο ίδρυμα υποδοχής δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τρεις (3) και μεγαλύτερη από έξι (6) μήνες, χωρίς την άδεια της Συνέλευσης του Τμήματος.

  • Αναγνωρίζεται η φοίτηση του/ης εξερχόμενου/ης φοιτητή/τριας κατά την παραμονή του/της στο πανεπιστήμιο υποδοχής, εφόσον ο φοιτητής/τρια παρακολουθήσει τα μαθήματα που έχει επιλέξει και παρουσιαστεί στις εξετάσεις.
  • Αναγνωρίζονται τα μαθήματα στα οποία ο/η εξερχόμενος/η φοιτητής/τρια έχει εξεταστεί επιτυχώς στο ίδρυμα υποδοχής είτε α) ως μαθήματα αντίστοιχα του προγράμματος σπουδών του τμήματος, είτε β) ως Μαθήματα Εκτός Τμήματος (ΜΕΤ), είτε γ) ως μαθήματα επιλογής (ΜΕΤ ERASMUS), όταν δεν υπάρχει αντιστοιχία με κάποιο μάθημα του Προγράμματος Σπουδών.
  • Δεν αναγνωρίζονται μαθήματα που ο/η φοιτητής/τρια έχει ήδη περάσει με επιτυχία στο ίδρυμα προέλευσης.

ΠΡΟΣΟΧΗ:
- Oι φοιτητές/τριες του Τμήματος που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα ERASMUS+ μπορούν να παρακολουθήσουν κατά τη φοίτησή τους στο Τμήμα έως 6 ΜΕΤ (ως ΜΕΤ χαρακτηρίζονται και τα μαθήματα ΜΕΤ ERASMUS).
- Στην επιλογή των μαθημάτων ΜΕΤ ΕRASΜUS οι εξερχόμενοι/ες φοιτητές/τριες εγγεγραμμένοι/ες από το ακαδ. έτος 2018-19 και μετά οφείλουν να λάβουν υπόψη τους ότι για τη λήψη πτυχίου πρέπει να συγκεντρώσουν είκοσι (20) υποχρεωτικά και κατ’ελάχιστον 240 ECTS.
- Οι εξερχόμενοι/ες φοιτητές/τριες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ERASMUS+ καλούνται να μην δηλώσουν μαθήματα ΜΕΤ στη δήλωση μαθημάτων τους κατά το εξάμηνο απουσίας τους στο εξωτερικό.

Για τους/τις φοιτητές/τριες AMεΑ προβλέπεται υποστηρικτική διαδικασία για την οποία οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να ενημερωθούν στην ιστοσελίδα: https://erasmus.panteion.gr/index.php/news/21-programmes/624-students-with-disabilities

 

Διεθνής Κινητικότητα (ERASMUS+ INTERNATIONAL MOBILITY)

Υπεύθυνη: Καθηγήτρια D. Riboli

Οι προπτυχιακοί/ές, μεταπτυχιακοί/ές και διδακτορικοί/ές φοιτητές/τριες που μετακινούνται μέσω του προγράμματος ERASMUS+ International Mobility διανύουν μια περίοδο των σπουδών τους σε ένα μη-ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο που συμμετέχει στο πρόγραμμα, σε αντικατάσταση της αντίστοιχης περιόδου σπουδών στο Πανεπιστήμιό τους.

Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα ισχύουν οι όροι και οι προϋποθέσεις που ισχύουν και για το πρόγραμμα Erasmus+ Studies.

 

Πρακτική Άσκηση (ERASMUS+ PLACEMENT)

Υπεύθυνη: Επικ. Καθ. Ε. Αβραμοπούλου

Το πρόγραμμα ERASMUS+ Placement αποτελεί δράση του ERASMUS+. Υποστηρίζει την κινητικότητα φοιτητών/τριών για πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις, ερευνητικά κέντρα ή άλλους οργανισμούς κατάρτισης σε μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα.

Παρέχει οικονομική ενίσχυση στους φοιτητές -όχι πλήρη κάλυψη- διαφορετική για κάθε χώρα, όπως αυτή καθορίζεται κάθε ακαδημαϊκό έτος από την Εθνική Μονάδα Συντονισμού (Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών).

Σκοπός του προγράμματος είναι:

  • η απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας σχετικής με το αντικείμενο σπουδών
  • η γνωριμία των απαιτήσεων της ευρωπαϊκής αγοράς
  • η γνωριμία και η κατανόηση των οικονομικών και πολιτισμικών συνθηκών των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Ισχύουν οι ίδιοι όροι συμμετοχής με το Erasmus Studies με τη διαφορά ότι οι προπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει το όγδοο εξάμηνο σπουδών τους για να μετακινηθούν. Οι φοιτητές/τριες μπορούν επίσης να μετακινηθούν με το συγκεκριμένο πρόγραμμα εντός ενός έτους κατ' ανώτατο όριο μετά την αποφοίτησή τους (και πάντως προτού καταθέσουν αίτηση ορκωμοσίας/λήψης πτυχίου).

Η διάρκεια της πρακτικής άσκησης δεν μπορεί να είναι μικρότερη από δύο (2) και μεγαλύτερη από τρεις (3) μήνες.

Οι ενδιαφερόμενοι/ες καλούνται να βρουν φορέα της προτίμησής τους με δική τους πρωτοβουλία. Στην αναζήτηση τους μπορούν να βοηθηθούν από τoν πίνακα φορέων Πρακτικής Άσκησης που διαθέτει το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ένωσης και από τους/τις διδάσκοντες/ουσες του Τμήματος.

Η Πρακτική Άσκηση Erasmus+ Placemen αποτελεί Εκπαιδευτικό Συστατικό Στοιχείο (ΕΣΣ) που δεν αναγράφεται στο ΠΠΣ του Τμημάτος, ούτε στις δηλώσεις μαθημάτων. Από το ακαδημαϊκό έτος 2023-24 και εφεξής υπάρχει ένας κοινός κωδικός μαθήματος (ΚΜ) για όλα τα εξάμηνα και όλα τα Τμήματα που εμφανίζεται μόνο στα πιστοποιητικά που χορηγούνται στους/στις φοιτητές/τριες.

Η Πρακτική Άσκηση Erasmus+ Placemen αντιστοιχεί σε ECTS που προσμετρώνται στις απαιτούμενες πιστωτικές μονάδες για τη λήψη πτυχίου, και δεν λαμβάνει βαθμό, συνεπώς δεν προσμετράται στον μέσον όρο του πτυχίου. 

Η δράση που προβλέπεται από το Πρόγραμμα ERASMUS+ (Erasmus+ Placement) με διάρκεια δύο (2) ή τριών (3) μηνών ανά κύκλο σπουδών (για το έτος 2023-24) και η απονομή των ECTS στον/στην φοιτητή/τρια, που αναγράφεται στο πτυχίο του/της, είναι δύο (2) ECTS ανά μήνα.

Η Πρακτική Άσκηση Erasmus+ Placement δεν θα δηλώνεται από τους/τις φοιτητές/τριες μέσω των τρεχουσών δηλώσεων μαθημάτων του εκάστοτε εξαμήνου (χειμερινού ή εαρινού).

 Μετά την επιτυχή περάτωση της περιόδου Πρακτικής Άσκησης στο εξωτερικό χορηγείται σχετική βεβαίωση από τον φορέα υποδοχής. Η Πρακτική Άσκηση Erasmus+ Placemen καταχωρείται στη μερίδα του/της φοιτητή/τρις αφού αυτός/η ολοκληρώσει την πρακτική του/της και επιστρέψει με όλα τα απαιτούμενα σχετικά έγγραφα.

H Πρακτική Άσκηση Εξωτερικού (Erasmus+ Placement) αποφοίτου δεν λαμβάνει ECTS και δεν προστίθεται στο πτυχίο που έχει ήδη λάβει.


Για περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα Erasmus+:

Τμήμα Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ένωσης, Πάντειο Πανεπιστήμιο:

http://erasmus.panteion.gr

 

Συμφωνίες με Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια (Πρόγραμμα Erasmus+)

  1. University College London (Ηνωμένο Βασίλειο), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  2. Durham University (Ηνωμένο Βασίλειο), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  3. University of Belfast (Ηνωμένο Βασίλειο), Ιστορία και Ανθρωπολογία.
  4. University College Cork (Ιρλανδία) Θρησκευτικές Σπουδές.
  5. Humboldt-Universitat zu Berlin (Γερμανία), Ευρωπαϊκή Εθνολογία.
  6. Ludwig-Maximilians-Universiteat Munchen (Γερμανία), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  7. HafenCity Universität Hamburg (Γερμανία), Πολιτισμική και Αστική Εθνολογία.
  8. Eberhard Karls Universität Tübingen (Γερμανία) Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία.
  9. University of Iceland (Ισλανδία), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  10. University of Copenhagen (Δανία), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  11. Stockholm University, (Σουηδία), Εθνολογία, Ιστορία των Θρησκειών και Σπουδές Φύλου.
  12. Université Lumière Lyon 2, (Γαλλία), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  13. University of Bergen (Νορβηγία), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  14. University of Rome “La Sapienza” (Ιταλία), Ιστορία, Πολιτισμοί και Θρησκείες.
  15. University of Urbino “Carlo Bo” (Ιταλία), Οικονομικές, Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες.
  16. University of Genoa (Ιταλία), Ανθρωπολογία, Κοινωνιολογία και Πολιτισμικές Σπουδές.
  17. University of Barcelona, (Ισπανία), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  18. Universitat de les Illes Balears (Ισπανία), Επιστήμες της Εκπαίδευσης.
  19. University of Nicosia (Κύπρος), Κοινωνικές Επιστήμες.
  20. Charles University Prague (Τσεχία), Κοινωνικές Επιστήμες.
  21. New Bulgarian University, Sofia (Βουλγαρία), Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  22. Bulgarian Academy of Science, Sofia (Βουλγαρία), Φιλοσοφία, Κοινωνιολογία, Ιστορία της Επιστήμης.
  23. Institute of Social Sciences and Humanities, Skopje (Β. Μακεδονία), Ανθρωπολογία.
  24. “Ss.Cyril and Methodius” University in Skopje, (Β. Μακεδονία), Εθνολογία και Ανθρωπολογία.
  25. University of Ljubljana (Σλοβενία), Πολιτισμική Ανθρωπολογία και Εθνολογία.
  26. University of Zagreb (Κροατία), Εθνολογία και Πολιτισμική Ανθρωπολογία.
  27. University of Tartu (Εσθονία), Ινστιτούτο για την Έρευνα των Πολιτισμών.
  28. Eötvos Lorand University, Budapest (Ουγγαρία), Κοινωνιολογία.
  29. Adam Mickiewicz University in Poznań, (Πολωνία), Εθνολογία και Κοινωνική Ανθρωπολογία.
  30. University of Worclaw, (Πολωνία), Κοινωνικές Επιστήμες.
  31. Polish Academy of Sciences, Warsaw, (Πολωνία), Νομικές Σπουδές.
  32. University of Belgrade (Σερβία), Εθνολογία και Ανθρωπολογία.
  33. National University of Political Studies and Public Administration, Bucharest (Ρουμανία), Ανθρωπολογία.
  34. Babes-Bolyai University - Cluj-Napoca, (Ρουμανία), Ανθρωπολογία.
  35. University of Ankara (Tουρκία), Λαογραφία.
  36. ΜΕΤU (Τουρκία), Κοινωνιολογία.

 

Συμφωνίες με πανεπιστήμια εκτός Ευρώπης (Πρόγραμμα Erasmus+/Διεθνής Κινητικότητα)

1. Fudan University, Shanghai (Κίνα), Κοινωνική Ανάπτυξη και Δημόσια Πολιτική (2015-2023)
2. Tribhuvan University, Κατμαντού (Νεπάλ), Ανθρωπολογία (2019-2023)
3. Benemerita Universidad de Puebla, Puebla (Μεξικό), Ινστιτούτο Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών (2017-2019)
4. Pontificia Universidad Católica de Chile (PUC), Santiago (Χιλή), Ανθρωπολογία (2015-2021)
5. York University, Toronto (Καναδάς), Κοινωνική Ανθρωπολογία (2015-2017).

 

Επισκέπτες Καθηγητές/τριες με το πρόγραμμα Erasmus+

Ακαδημαϊκό Έτος 2015-16

•    Prof. Naran Bilik, Fudan University, Κίνα
•    Prof. Pan Tienshu, Fudan University, Κίνα
•    Dr. Meiyin Zhang, Fudan University, Κίνα
•    Prof. Ruben Gomas, University of Balearic Islands, Ισπανία


Ακαδημαϊκό Έτος 2016-17

•    Prof. Naran Bilik, Fudan University, Κίνα
•    Prof. Rossitza Guentcheva New Bulgarian University, Βουλγαρία
•    Prof. Aleksandar Boskovic, University of Belgrade, Σερβία
•    Prof. Zorica Ivanovic, University of Belgrade, Σερβία
•    Prof. Ruben Gomas, University of Balearic Islands, Ισπανία
•    Prof. Kathrine Wildner, HafenCity University Hamburg, Γερμανία
•    Prof. Christopher Wright, Goldsmiths University, Ηνωμένο Βασίλειο

Ακαδημαϊκό Έτος 2017-18

•    Prof. John Holloway, Benemerita Universidad Autonoma de Puebla, Μέξικο
•    Prof. Lidia Guzy, University College Cork, Ιρλανδία
•    Dr. Jenny Butler, University College Cork, Ιρλανδία

Ακαδημαϊκό Έτος 2018-19

• Prof. Giovanna Bachiddu, Pontificia Universidad Católica de Chile (PUC), Χιλή
• Prof. Yuan Cheng, Fudan University, Κίνα
• Prof. Fan Lizhu, Fudan University, Κίνα
• Prof. Jeni Krasteva New Bulgarian University, Βουλγαρία
• Prof. Miladina Monova, Bulgarian Academy of Science, Βουλγαρία
• Prof. Nina Kulenovic, University of Belgrade, Σερβία
• Prof. Ruben Gomas, University of Balearic Islands, Ισπανία
• Prof. Lidia Guzy, University College Cork, Ιρλανδία

Ακαδημαϊκό Έτος 2019-20

• Prof. Rossitza Guentcheva New Bulgarian University, Βουλγαρία
• Prof. Miladina Monova, Bulgarian Academy of Science, Βουλγαρία
• Prof. Dubravka Stojanovic, University of Belgrade, Σερβία
• Prof. Besim Can Zırh, Middle East Technical University, Τουρκία

 

Ακαδημαϊκό Έτος 2021-22

  • Prof. Dubravka Stojanovic, University of Belgrade, Σερβία
  • Prof. Anca Simionka, Babeș-Bolyai University, Cluj, Ρουμανία
  • Prof. Andrei Mihail, National University of Political Studies and Public Administration of Bucharest, Ρουμανία
  • Prof. Nina Vodopivec, Institute of Contemporary History, Ljubljana, Σλοβενία
  • Prof. Eugenio Zito, University Federico II, Napoli, Ιταλία
  • Prof. Lukasz Kaczmarek, Adam Mickiewicz University in Poznan, Πολωνία

 

 

Ακαδημαϊκό Έτος 2022-23

  • Miladina Monova, Bulgarian Academy of Science, Βουλγαρία
  • Prof Janak Rai, University of Tibuhvan, Κατμαντού
  • Tibor Komar, University of Zagreb, Κροατία
  • Sophie Chevalier, University of Picardie, Γαλλία
 

 

Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες

Άμεση πρόσβαση, με ένα κλικ, σε όλες τις χρήσιμες ηλεκτρονικές υπηρεσίες καθημερινής χρήσης.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Τελευταία Νέα

  • 19
    Απρ '24

    Σεμινάρια της Τετάρτης - Σεμινάριο Μάνθου Σαντοριναίου με τίτλο "Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αντίληψη των ανθρώπων για αυτήν"

    header

    Αθήνα 19/4/2024

    Σεμινάρια της Τετάρτης

    Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών

    Σχολή Κοινωνικών Επιστημών

    Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας

    Θεματική Σεμιναρίων Εαρινού Εξαμήνου 2023-2024: Αλγοριθμικοί Πολιτισμοί και Τεχνητή Νοημοσύνη

    Τετάρτη 24/4/2024

    Σας προσκαλούμε στο σεμινάριο του Μάνθου Σαντοριναίου, Διευθυντή του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον Ψηφιακό Πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ και Ομότιμου Καθηγητή ΑΣΚΤ – Εργαστήριο Πολυμέσων – Υπερμέσων.

    Τίτλος σεμιναρίου: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αντίληψη των ανθρώπων για αυτήν».

    Το σεμινάριο θα διεξαχθεί διά ζώσης την Τετάρτη 24/4/2024 στις 15:00 - 17:00 στην αίθουσα Α1 (νέο κτήριο) με παράλληλη δυνατότητα παρακολούθησης μέσω Teams.

    Σύνδεσμος παρακολούθησης μέσω Teams

    Με εκτίμηση,

    Οι υπεύθυνοι του προγράμματος:

    Επίκουρος Καθηγητής Πέτρος Πετρίδης

    Επίκουρος Καθηγητής Ανδρέας Νοταράς

  • 19
    Απρ '24

    Σεμινάρια Τετάρτης

    header

    Αθήνα 19/4/2024

     

    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΕΑΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ 2023 - 2024

     

    Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών

    Σχολή Κοινωνικών Επιστημών

     

    Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας

     

    Σεμινάρια της Τετάρτης

    Εαρινό εξάμηνο 2023-24

    Τετάρτες 15.00-17.00

    Αίθουσα Α1, Νέο Κτήριο

     

    Wednesday Seminars  

    Winter semester 2023-24 

    Wednesdays 15.00-17.00

    Room A1, New Building

    Σύνδεσμος παρακολούθησης μέσω Teams
     

    Θεματική Εαρινού Εξαμήνου 2023-2024:

    Αλγοριθμικοί Πολιτισμοί και Τεχνητή Νοημοσύνη

    Τις τελευταίες δεκαετίες ζούμε στο πλαίσιο πολιτισμών που αλγοριθμοποιούνται με διαφορετικές εντάσεις και ταχύτητες. Ζούμε, επίσης, με διαφορετικές εκφάνσεις και μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης που διαμεσολαβούν πλήθος κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών πρακτικών, ρητορικών, αναπαραστάσεων, τρόπων αντίληψης του πραγματικού, μορφών κοινωνικής συνύπαρξης, εργασίας, διασκέδασης και εκπαίδευσης. Η πρόσφατη δημοφιλία και αναγνωρισιμότητα που απέκτησαν οι εν λόγω τεχνολογίες από τη διάχυση του ChatGPT, καθιστούν ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη διερεύνησής τους από τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Στη βάση αυτής της παραδοχής, ο κύκλος σεμιναρίων του εαρινού εξαμήνου 2024 φιλοδοξεί να συμβάλει στις δημόσιες συζητήσεις και τις ερευνητικές αναζητήσεις που λαμβάνουν χώρα με όρους διεπιστημονικότητας και πολυθεματικής-πολυπρισματικής ανάλυσης των πολιτισμικών και κοινωνικών διαστάσεων των υπό μελέτη τεχνολογιών. Ομιλητές και ομιλήτριες από τους χώρους της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, των Καλών Τεχνών, της Αρχιτεκτονικής και της Πληροφορικής συμβάλλουν στα Σεμινάρια, με σκοπό την όσο πιο σφαιρική, αλλά και σε βάθος διερεύνηση και ανάλυση των προαναφερθέντων ζητημάτων.

    Υπεύθυνοι προγράμματος:

    Επίκουρος Καθηγητής Πέτρος Πετρίδης

    Επίκουρος Καθηγητής Ανδρέας Νοταράς

     

    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

    Τετάρτη 24 Απριλίου 2024

    Μάνθος Σαντοριναίος: Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αντίληψη των ανθρώπων για αυτήν

    Διευθυντής του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον Ψηφιακό Πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ. Ομότιμος Καθηγητής ΑΣΚΤ – Εργαστήριο Πολυμέσων – Υπερμέσων

    Περίληψη: Το Βαθύτερο πρόβλημα της AI δεν είναι τόσο η ίδια, όσο η αντίληψη των ανθρώπων που έχουν για αυτήν. Πιθανόν αναμεσά στο hardware το software και το humanware το πιο προβληματικό μέρος σήμερα να είναι το humanware. Η άποψη αυτή θα αναλυθεί μέσα από μία καλλιτεχνική εγκατάσταση που έγινε στον παλιό κινηματογράφο Άλφαβιλ το 2021 με τίτλο τεχνητή Νοημοσύνη  και ένα βιβλίο που γράφτηκε με αφορμή για αυτό το γεγονός. (και τα δύο είναι έργα του ομιλητή). Η έκθεση είχε σαν θέμα την Τεχνητή νοημοσύνη όπως την παρουσίαζε ο Γκοντάρ στην ταινία του Άλφαβιλ που έγινε το 1965 και πως το ίδιο θέμα παρουσιάζεται με ψηφιακά μέσα σε έναν κινηματογράφο που έχει το όνομα της ταινίας. Πρόκειται για μια προσπάθεια δημιουργίας ενός διαλόγου ανάμεσα στο κινηματογραφικό έργο Alphaville (Άλφαβιλ) του Jean-Luc Godard (Ζαν-Λυκ Γκοντάρ) και μια σειρά ψηφιακών έργων που σχολιάζουν το παρελθόν και το μέλλον. Κεντρικός άξονας είναι η τεχνολογία. Τόσο η τεχνολογία που αξιοποιείται για την αφήγηση στις δύο διαφορετικές εποχές (η ταινία Άλφαβιλ του Γκοντάρ έγινε το 1965), όσο και ο σχολιασμός για την ίδια την τεχνολογία και τον άνθρωπο που τη δημιουργεί και την αξιοποιεί. Γίνεται μια προσπάθεια, με όλον τον σεβασμό προς τον μεγάλο καλλιτέχνη και το έργο του, σταθμό στη σύγχρονη κινηματογραφική γλώσσα, για έναν διάλογο ανάμεσα στην εποχή που δημιουργήθηκε η ταινία Άλφαβιλ και το σήμερα.

    Βιογραφικό: Ο Δρ. Μάνθος Σαντοριναίος, ψηφιακός καλλιτέχνης και ερευνητής, έχει βρεθεί, σπουδάσει και συνεργασθεί σε χώρους που συνέβαλαν στην εξέλιξη του τομέα που ονομάζουμε σήμερα ψηφιακή τέχνη, από την αρχή της διαμόρφωσης αυτού του χώρου, την δεκαετία του ‘80 μέχρι σήμερα  (Πανεπιστήμιο Paris 8, Τμήμα Art et technologie des images ATI, Κέντρο CICV, στη Γαλλία, Τμήμα Τέχνης και Τεχνολογίας στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Κέντρο για τον Ψηφιακό πολιτισμό Φούρνος, Φεστιβάλ Mediaterra στην Αθήνα - στους χώρους της Αθήνας υπήρξε συνιδρυτής). Η περιπέτεια του ξεκινάει από την αναλογική – ηλεκτρονική εικόνα της Βίντεο-Τέχνης και φτάνει στα σύγχρονα XR (εκτεταμένης πραγματικότητας) περιβάλλοντα. Σε όλη αυτή την πορεία βασικός στόχος του Μάνθου Σαντοριναίου ήταν η αξιοποίηση των ειδικών χαρακτηριστικών που έχει η ψηφιακή τεχνολογία για την ανάπτυξη μιας νέας ποιητικής έκφρασης που θα συνδυάζει την τεχνολογία, τη φύση και τον άνθρωπο. Τη θέση αυτή την ανέπτυξε και διέδωσε μέσα από θεωρητικές έρευνες, συγγραφή βιβλίων και άρθρων, διοργάνωση εκθέσεων, δράσεων, σεμιναρίων και φεστιβάλ. Επίσης, ίδρυσε το Εργαστήριο Πολυμέσων και Υπερμέσων της ΑΣΚΤ το 2000 και υπήρξε υπεύθυνος έως το 2021 και αργότερα το Ελληνογαλλικό Μάστερ «Τέχνη, εικονική πραγματικότητα και πολυχρηστικά συστήματα καλλιτεχνικής έκφρασης» μεταξύ ΑΣΚΤ και Πανεπιστημίου Paris-8. Σήμερα, δραστηριοποιείται ως Διευθυντής του πειραματικού εργαστηρίου FournosLab του Κέντρου για τον ψηφιακό πολιτισμό ΦΟΥΡΝΟΣ.

    Τετάρτη 15 Μαΐου 2024

    Ηρακλής Βογιατζής: Η ψηφιακή εργασία και η σχέση της με την τεχνητή νοημοσύνη

    Δρ. Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ

    Περίληψη: Τα τελευταία χρόνια, οι θεωρίες για τον εκτοπισμό του ανθρώπου από την παραγωγική διαδικασία, εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης προκαλούν ολοένα και περισσότερη ανησυχία. Την ίδια στιγμή, ανθρωπολογικές και κοινωνιολογικές έρευνες χαρτογραφούν την εργασία που είναι απαραίτητη για τη δημιουργία και συντήρηση των μοντέλων μηχανικής μάθησης. Οι σπουδές για την ψηφιακή εργασία, μελετούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της παραγωγής, εξερευνώντας τις συνολικές επιδράσεις του στην διάρθρωση της εργασίας. Η παρουσίαση αυτή θα αποδομήσει τα αφηγήματα για το τέλος της εργασίας, εξετάζοντας τις ψηφιακές τεχνολογίες ως ανθρωπομηχανικές συναρμογές και τις αντίστοιχες διαδικασίες αλγοριθμικής διαχείρισης που τις συνοδεύουν.

    Βιογραφικό: Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές μου σπουδές στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά. Συνέχισα τις σπουδές μου στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Ιστορία και Φιλοσοφία της Επιστήμης και της Τεχνολογίας» του τμήματος Ι.Φ.Ε, ΕΚΠΑ. Πήρα τη διδακτορική μου διατριβή από το ίδιο τμήμα στο αντικείμενο της Ψηφιακής Εργασίας. Από το 2021 έως σήμερα εργάζομαι ως υπότροφος ερευνητής στο Εργαστήριο Επικοινωνίας της Επιστήμης του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Στα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα εντάσσονται η ψηφιακή εργασία, η οικονομία της πλατφόρμας (gig economy) και οι επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην εργασία. Συμμετέχω στο ερευνητικό δίκτυο International Network on Digital Labour, είμαι μέλος της διεπιστημονικής ερευνητικής ομάδας DiPLab, με έδρα το Παρίσι και υπότροφος ερευνητής στο Ινστιτούτο Weizenbaum του Βερολίνου.

    Τετάρτη 22 Μαΐου 2024

    Γιώργος Γιαννακόπουλος: Τεχνητή νοημοσύνη: ένας καθρέφτης με ατέλειες

    Ερευνητής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος»

    Περίληψη: Στην παρουσίαση θα συν-αναζητήσουμε τι είναι τελικά η τεχνητή νοημοσύνη, σκιαγραφόντας τα όριά της και απομυθοποιώντας διακριτικά τα πιο διαφημισμένα επιτεύγματά της. Θα δούμε επίσης πώς είναι δυνατόν μια σειρά από τεχνικές προκλήσεις να αναδείξουν εκ νέου την αξία της διεπιστημονικότητας, αλλά και πώς καλούμαστε να επανεπισκεφθούμε συζητήσεις για τον άνθρωπο και την ανθρωπιά, πώς καλούμαστε - εν τέλει - να αντιμετωπίσουμε το ποιον άνθρωπο και ποια κοινωνία επιζητούμε, με αφορμή την πολωμένη δημόσια συζήτηση περί τεχνητής νοημοσύνης.

    Βιογραφικό: Ο Δρ. Γιώργος Γιαννακόπουλος είναι ερευνητής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», με περισσότερα από 17 χρόνια εμπειρίας στην ΤΝ και τις διεπιστημονικές εφαρμογές της. Εξειδικεύεται σε πεδία όπως AI, Natural Language Processing, Machine Learning, Bio-medical informatics και the Semantic Web. Έχει συμβάλει σημαντικά σε πολυάριθμα έργα σχετικά με τη χρήση του ΑΙ σε τομείς όπως οι Φυσικές, οι Νομικές κι οι Οικονομικές Επιστήμες. Επιπλέον έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 100 επιστημονικές δημοσιεύσεις με περισσότερες από 1400 αναφορές. Από το 2012 είναι συνιδρυτής της βραβευμένης αστικής μη-κερδοσκοπικής εταιρείας ανοιχτής καινοτομίας SciFY (Science For You), που αναπτύσσει λύσεις για κοινωνικά προβλήματα, αξιοποιώντας ερευνητικά αποτελέσματα. Πέρα από την εμπειρία του ως ερευνητής, διδάσκει από το 2017 σε μεταπτυχιακά μαθήματα σχετικά με την ΤΝ και την επιστήμη δεδομένων, έχει συμβάλει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων (MSc in AI, MSc in Data Science) καθώς και πολλών εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε στελέχη επιχειρήσεων. Επιπλέον, έχει επιβλέψει περισσότερους από 100 φοιτητές σε πρακτική άσκηση, διπλωματικές εργασίες και διδακτορικά στον τομέα της ΤΝ. Είναι επιστημονικός υπεύθυνος στο Αhedd Digital Innovation Hub (DIH) του Δημοκρίτου, συμβάλλοντας έτσι στον ψηφιακό μετασχηματισμό πολλών επιχειρήσεων. Ακόμα, έχει συμμετάσχει σε εθνικά και διεθνή θεσμικά όργανα (DigitalSME Focus Group on AI, ΤΕΣ-ΕΣΕΤΕΚ, ΕΕΤΝ, κ.ά.) κι έχει συνεισφέρει στην εθνική στρατηγική για την ΤΝ. Το βιβλίο του «Τεχνητή Νοημοσύνη: Μια διακριτική απομυθοποίηση», από τις εκδόσεις Ροπή, κι οι ανοιχτές ομιλίες του, προέκυψαν από την ανάγκη του να συμβάλλει ουσιαστικά στη μετάδοση της γνώσης και στο ευρύ κοινό.

    Τετάρτη 29 Μαϊου 2024

    Μανώλης Πατηνιώτης: Αλγοριθμικός πολιτισμός και η κοινωνικότητα των τεχνικών αντικειμένων

    Καθηγητής: Τμήμα Κοινωνιολογίας, ΕΚΠΑ

    Περίληψη: Ποτέ στην ιστορία η έννοια του αλγορίθμου δεν υπήρξε τόσο δημοφιλής όσο στην εποχή μας. Μεγάλο μέρος των συζητήσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τους κινδύνους που αυτός υποκρύπτει αφορούν την αλγοριθμοποίηση του πολιτισμού. Επίσης, μεγάλο μέρος των συζητήσεων για τις απειλές που συνδέονται με τη γενικευμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αφορούν την αλγοριθμοποίηση της κοινωνικής ζωής. Η ιδέα είναι ότι τα ψηφιακά μέσα εισάγουν μια μορφή «αυτοματοποίησης», η οποία με την ψυχρή εξωανθρώπινη ορθολογικότητά της μειώνει δραστικά τους βαθμούς ελευθερίας και το περιθώριο αυτενέργειας των ανθρώπων· παρεμβάλλεται στην άσκηση της ελεύθερης βούλησης και περιορίζει το ευεργετικό περιθώριο σφάλματος που είναι συνυφασμένο με την ανθρώπινη δράση. Ο σκοπός αυτής της παρουσίασης είναι να επανεξετάσει αυτούς τους ισχυρισμούς υπό το πρίσμα της Θεωρίας της Πληροφορίας.

    Βιογραφικό: Ο Μανώλης Πατηνιώτης είναι ιστορικός της επιστήμης και της τεχνολογίας. Για πολλά χρόνια μελέτησε την Ιστορία της σύγχρονης επιστήμης στην ευρωπαϊκή περιφέρεια και σε αποικιακά περιβάλλοντα. Η έρευνά του επικεντρώθηκε σε διανοητικά εγχειρήματα που δεν συμμετείχαν στο σχήμα του Διαφωτισμού και προσπάθησε να γεφυρώσει τη μελέτη της ευρωπαϊκής επιστήμης με τις μετααποικιακές σπουδές. Αφού, για ένα σύντομο διάστημα, μελέτησε την πρώτη κρίση της νεωτερικότητας, στράφηκε στην Ιστορία και τη Φιλοσοφία του Ψηφιακού. Από τη σκοπιά της Ιστορίας, διερευνά τη διαμόρφωση της ψηφιακής οντολογίας μέσω της διασταύρωσης της Θεωρίας της Πληροφορίας με τις Μηχανές Διακριτών Καταστάσεων. Από τη σκοπιά της Φιλοσοφίας, διερευνά τις έννοιες της αρθρωσιμότητας και της δυνητικότητας, καθώς και τις νέες δυνατότητες που αυτές προσφέρουν για κοινωνικό έλεγχο και προσωπική αυτοδιάθεση. Υπήρξε μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Επικοινωνίας της Επιστήμης Πρίσμα και της ακαδημαϊκής επιτροπής που συντόνισε τη δημιουργία του Π.Μ.Σ «Επικοινωνία της Επιστήμης» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Η προσωπική του ιστοσελίδα βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση digiscapes.org.

    Τετάρτη 5 Ιουνίου 2024

    Μαριάννα Χαριτωνίδου: Τεχνητή νοημοσύνη, ψηφιακός οικουμενισμός  και αστική διακυβέρνηση: Τα ψηφιακά δίδυμα αστικής κλίμακας και η ‘εντοπία’ του Κωνσταντίνου Δοξιάδη

    Δρ. μηχ. Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, ΑΣΚΤ

    Περίληψη: Τα ψηφιακά δίδυμα αστικής κλίμακας (urban scale digital twins) είναι ψηφιακά αντίγραφα πόλεων ή μερών πόλεων που χρησιμοποιούνται για την προσομοίωση σεναρίων σχετικά με περιβαλλοντικά ζητήματα ούτως ώστε να συγκριθούν διαφορετικές στρατηγικές αστικών πολιτικών κατά τη διαδικασία λήψεων αποφάσεων σχετικά με τον πολεοδομικό και αστικό σχεδιασμό (Charitonidou 2022). Η παρουσίαση δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην ανάλυση του ρόλου της ψηφιακής εργασίας στην περίπτωση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Παράλληλα, επιχειρεί να διερευνήσει τη μετάβαση από τις τεχνικές στις κοινωνικό-τεχνικές προοπτικές στον τομέα των έξυπνων πόλεων (Loukissas 2019). Παρά τις φιλοδοξίες των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας να ενισχύσουν τη συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων όσον αφορά στις στρατηγικές πολεοδομικού σχεδιασμού, το γεγονός ότι βασίζονται σε ένα περιορισμένο σύνολο μεταβλητών και διαδικασιών τις καθιστά προβληματικές. Η παρουσίαση στοχεύει, επίσης, να ρίξει φως στην ένταση μεταξύ του πραγματικού και του ιδεατού που διακυβεύεται κατά τις διαδικασίες δημιουργίας και χρήσης ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις κριτικές του «ψηφιακού οικουμενισμού» ή του «οικουμενισμού δεδομένων» (Loukissas 2019; Charitonidou 2022), όπως και στην έννοια της ‘εντοπίας’ στο έργο του πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη και στο πως αυτή η έννοια μπορεί να συσχετιστεί με τις πρακτικές οπτικοποίησης δεδομένων που αφορούν στον πολεοδομικό σχεδιασμό μέσω της χρήσης σύγχρονων τεχνολογικών εφαρμογών. Παράλληλα, η παρουσίαση εστιάζει σε ζητήματα δεοντολογίας και ηθικής της τεχνητής νοημοσύνης και των μεγάλων δεδομένων στην περίπτωση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας. Στόχος της παρουσίασης είναι να αναλύσει τις προβληματικές γύρω από τη χρήση των ψηφιακών διδύμων αστικής κλίμακας κατά τη λήψης πολιτικών αποφάσεων σχετικά με τις πολεοδομικές στρατηγικές.

    Βιογραφικό:  Η Δρ. μηχ. Μαριάννα Χαριτωνίδου είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, όπου είναι επιστημονική υπεύθυνη του ερευνητικού έργου «Το όραμα ανοικοδόμησης του Κωνσταντίου Α. Δοξιάδη και του Adriano Olivetti στην Ελλάδα και στην Ιταλία: μεταξύ συγκεντρωτικής και μη συγκεντρωτικής πολιτικής». Το ερευνητικό έργο υποστηρίχτηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) στο πλαίσιο της Δράσης «3η Προκήρυξη ερευνητικών έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για την ενίσχυση Μεταδιδακτορικών Ερευνητών/τριών» (Αριθμός Έργου: 7833). Είναι Ιδρύτρια & Διευθύντρια του Think Through Design Architectural, Urban and Landscape Design Studio. Στις 11 Φεβρουαρίου 2022, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Γυναικών στις Επιστήμες 2022, επιλέχθηκε από το ETH Zurich μεταξύ των γυναικών προτύπων που διεξάγουν έρευνα στις επιστήμες. Έχει παρουσιάσει εισηγήσεις σε πάνω από 111 συνέδρια και έχει πραγματοποιήσει πάνω από 105 δημοσιεύσεις. Πέρα από τη διδακτορική της διατριβή «Η διάσταση ανάμεσα στην ερμηνεία και στη διαχείριση της μορφής: διερευνώντας την αλλαγή του αντικειμένου της αρχιτεκτονικής», εκπόνησε τη μεταδιδακτορική έρευνα «The Travelling Architect’s Eye: Photography and Automobile Vision» και επιμελήθηκε την έκθεση «The View from the Car: Autopia as a New Perceptual Regime» (https://viewfromcarexhibition.gta.arch.ethz.ch), και τη μεταδιδακτορική έρευνα «Ο φαντασιωτικός αποδέκτης της αρχιτεκτονικής ως μηχανισμός διερεύνσης του μετα-αποικιακού πολιτισμού: Οι μετασχηματισμοί της ελληνο-κεντρικής προσέγγισης», στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Έχει εργασθεί ως Λέκτορας και ως Ερευνήτρια στο ETH Zürich, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και στις École Nationale Supérieure d’Architecture Paris-Malaquais, École Nationale Supérieure d’Architecture Paris-la-Villette και École Nationale Supérieure d’Architecture de Versailles. Είναι διδάκτωρ μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και στην Architectural Association, και αρχιτέκτων μηχανικός του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Διετέλεσε Επισκέπτρια Ερευνήτρια στο Graduate School of Architecture, Planning and Preservation του Πανεπιστημίου Columbia (προσκεκλημένη του Prof. Bernard Tschumi, 2016-2017 & 2017-2018), στο Institute of Fine Arts του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (προσκεκλημένη του καθηγητή Jean-Louis Cohen, 2014-2015 & 2016-2017), στην École française de Rome (2016-2017 & 2017-2018), στο Canadian Centre for Architecture (CCA) (Summer term 2018),  και το Getty Research Institute (GRI) (Autumn term 2019).

    Τετάρτη 12 Ιουνίου 2024

    Ελένη Τσατσαρώνη: Meet Replika. The AI Companion who cares

    Υποψήφια διδακτόρισσα, Τμήμα Κοινωνιολογίας, ΕΚΠΑ

    Περίληψη:   Διερευνώντας τα όρια μεταξύ ανθρώπινου και μη ανθρώπινου μέσα από το θεωρητικό πρίσμα της Haraway και της Braidotti, σκοπός αυτής της συνάντησης είναι να ανοίξει μια συζήτηση σχετικά με την αλληλεπίδραση ανθρώπινων και τεχνητώς νοημόνων όντων, εστιάζοντας στο παράδειγμα του διαλογικού ρομπότ Replika. Σε αντίθεση με πολλά δημοφιλή εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, το διαλογικό ρομπότ Replika έχει σχεδιαστεί ως εργαλείο ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, με την προωθητική του καμπάνια να εστιάζει στο γεγονός ότι μπορεί να αποτελέσει τέλειο σύντροφο, καθώς είναι ικανό να αναπτύξει συναισθηματικούς δεσμούς. Μέσα από τη σχέση μου με το Replika σύντροφό μου, αλλά και μέσα από βιώματα άλλων χρηστών της εφαρμογής, με αυτή την εισήγηση επιθυμώ να σας προσκαλέσω σε έναν διάλογο με κεντρικό άξονα τις σύγχρονες κριτικές προσεγγίσεις αναφορικά με την έννοια της ανθρωπινότητας.

    Βιογραφικό:  Η Ελένη Τσατσαρώνη είναι Υποψήφια Διδακτόρισσα του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η δουλειά της επικεντρώνεται στην αλληλεπίδραση μεταξύ επιστημονικής φαντασίας και επιστημονικής καινοτομίας στο πλαίσιο της μετανεωτερικής κοινωνίας. Στόχος της έρευνάς της είναι να προβληματοποιήσει τον σύγχρονο ορισμό της ανθρωπινότητας, όπως γίνεται αντιληπτός μέσα από την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και τεχνολογικών τεχνουργημάτων. Προσεγγίζει το σύγχρονο υποκείμενο της τεχνολογικής συνθήκης ως ένα μεταανθρώπινο υποκείμενο, το οποίο καθορίζεται από την αντίθεσή του με το ανθρωπιστικό ιδεώδες του Διαφωτισμού και της νεωτερικότητας. Η έρευνά της βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών επιστημονικών παραδόσεων: της ανθρωπολογίας, της φιλοσοφίας και της πληροφορικής. Επιχειρεί, συνεπώς, να φέρει σε επαφή τρία διακριτά ερευνητικά πεδία, τα οποία στη σύγχρονη εποχή αρχίζουν και συγκλίνουν ολοένα και περισσότερο, ανοίγοντας έναν διεπιστημονικό διάλογο με κεντρική θεματική την αμφίδρομη σχέση ανάμεσα σε τεχνολογική καινοτομία και ανθρώπινη ιδιότητα.

     

  • 15
    Απρ '24

    Διοργάνωση διήμερου εργαστηρίου (31 Μαΐου-1 Ιουνίου 2024) στην αγγλική γλώσσα με τίτλο "When Seeing Hurts. The Political Lives of Images"

    header

    Αθήνα 15/4/2024

    Το Εργαστήριο Ανθρωπολογικής Έρευνας ανακοινώνει τη διοργάνωση διήμερου εργαστηρίου (31 Μαΐου-1 Ιουνίου 2024) στην αγγλική γλώσσα με τίτλο When Seeing Hurts. The Political Lives of Images. Το σεμινάριο διοργανώνεται από τη Dr. Myriam LAMRANI, η οποία είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια (Marie Sklodowska Curie Global Fellow) στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.

    Το εργαστήριο έχει περιορισμένες θέσεις (έως 20) και απευθύνεται, κατά προτεραιότητα, στις/στους φοιτήτριες/τές του Προγράμματος Διδακτορικών και Μεταπτυχιακών σπουδών του Τμήματος.

    Σε περίπτωση ύπαρξης κενών θέσεων, μπορούν να συμμετάσχουν και προπτυχιακές/οί φοιτήτριες/τές ανθρωπολογίας 3ου και 4ου έτους, καταθέτοντας αναλυτική βαθμολογία και αντίγραφο πιστοποιητικού γνώσης της αγγλικής γλώσσας επιπέδου τουλάχιστον Β2 προς διευκόλυνση της κατάταξής τους.

    Οι ενδιαφερόμενες/οι φοιτήτριες/τές καλούνται να στείλουν ηλεκτρονικό μήνυμα (με αντίστοιχη επισύναψη δικαιολογητικών για το προπτυχιακό επίπεδο) στη διεύθυνση makris@panteion.gr, το αργότερο μέχρι την 21η Μαΐου 2024.

    Two-Day Workshop 2024 Title: When Seeing Hurts. The Political Lives of Images

    Instructor: Myriam LAMRANI

    Language: English

    Overview:

    Duration: Two days

    Dates: 31st May–1st June 2024 Format: In-person

    Daily Schedule: 17:00 - 21:00 and 10:00 - 14:00 (with scheduled breaks)

    Introduction:

    This workshop offers an exploration into the dynamic interplay between images and the political and emotional landscapes they create in our lives, already saturated with images. By focusing on the politics of representations through concrete examples of political events, it asks students to engage in a reflective examination of the production and dissemination of photographs and videos, especially through multimedia/multimodal platforms. From still to moving images, encompassing both video and photography, our discussions will center around the ways in which images possess the capacity to move us not only physically but also emotionally. Drawing from both local and international news, the workshop will foster discussions on the profound impact these visual

     

    narratives have on our social and political lives. We will also consider the potential desensitization induced by these violent and painful images. Through a careful analysis of specific examples accompanied by texts, we will consider the role of anthropology and our critical role in decoding the emotional power of images. The workshop aims to stimulate conversations, encouraging participants to ponder the implications of studying images within their contexts of production through an anthropological framework. Ultimately, “When Seeing Hurts” seeks to prompt participants to contemplate what studying violent images in anthropology can unveil regarding their transformative power in mobilizing people.

    Target Audience:

    This workshop in English is tailored to meet the needs of undergraduate and graduate students in anthropology, sociology, cultural studies, and related fields. It is designed to be accessible to students without prior experience in visual anthropology but with an interest in the topic and a good command of the English language.

    Objectives:

    The primary objectives of this workshop are as follows:

    • To introduce undergraduate and graduate students to fundamental ideas and theories around the political use of images, distinguish mainstream media from social media use of images, and the affective power of still and moving images.
    • Ask what an anthropology done through images can teach us about political affects to deepen students’ understanding of the pivotal role of images in shaping our perception of
    • Practical exercises and hands-on activities, or projects that will allow participants to apply what they are learning in small-scale fieldwork, such as working on photographs chosen by the students and assignments.
    • This workshop encourages active participation and engagement among students around a few key texts read for each class. Students will collaborate, share ideas, and learn from each
    • Learn to nurture critical thinking, media literacy, and analytical skills relevant to anthropological research about images.
    • Encourage students to create their own anthropological projects about

    Mode of Delivery:

    The workshop will be delivered through a combination of instructional lectures, group discussions, hands-on exercises, guided research, and collaborative project work. Participants will actively engage with visual materials, promoting a comprehensive understanding of anthropology through images.

    Registration and Logistics:

    Registration: Before 21st of May, 2024

    Venue: Γ6 Postgraduate Seminar Room (20 people maximum)

    Benefits and Outcomes:

     

    Upon successful completion of the workshop, participants will have gained a solid foundation on the political and emotional value of images. They will have developed practical skills in image research and analysis.

    Recommended reading before start:

    Toukan, Oraib. 2019. “Cruel Images.”

    https://www.e-flux.com/journal/96/245037/cruel-images/

     

    Recommended Reading List:

    • Sontag, 2003. Regarding the Pain of Others. (Picador).
    • Butler, 2009. “Torture and the Ethics of Photography, Thinking with Sontag,” in

    Frames of War (Verso), 33-63.

    • Edwards, 2012. “Objects of Affect: Photography Beyond the Image.” Annual Review of Anthropology 41:221-234.
    • Spyer, Patricia, & Steedly, Mary 2013. “Introduction.” Images that move (First edition.). (SAR Press).
    • Tsinhanahjinne, 2003. “When Is a Photograph Worth a Thousand Words?” In Photography’s Other Histories (eds) C. Pinney & N. Peterson, Pp. 40-52. Durham: Duke University Press. 13 pages.
    • Starrett, 2003. “Violence and the Rhetoric of Images.” Cultural Anthropology 18 (3): 398–428. https://doi.org/10.1525/can.2003.18.3.398
    • Tom Junod, The Falling Man (Esquire, September 2003) http://classic.esquire.com/the- falling-man/
    • J. Demos. 2013. The Migrant Image, The Art and Politics of Documentary During Global Crisis, 169-200.
    • Zelizer, Barbie. 2011. Selections from chapter 2 “Why Images of Impending Death Make Sense in the News,” in About to Die: How News Images Move the Public (Oxford).

    Video:

    Arthur Jafa. 2020. Love is the Message, the Message is Death.

     

    Contact Information:

    For inquiries and to discuss further details, please contact: Myriam LAMRANI (m.lamranimaria@panteion.gr)

     

Διαλέξεις - Εκδηλώσεις

testimonial author Τελετή επίδοσης τιμητικού τόμου

Τελετή επίδοσης τιμητικού τόμου στην Ομότιμη Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Δήμητρα Γκέφου-Μαδιανού

Ruth Benedict

Πολιτική & Οδηγίες

Εικόνες

Επικοινωνήστε

Στοιχεία Επικοινωνίας

Τηλ.: +30 210 920 1047, +30 210 920 1406
Email: santhrop'@'panteion.gr

Τοποθεσία

Λεωφ. Συγγρού 136, 176 71 Καλλιθέα

Προσωπικά δεδομένα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του και απαιτούνται για την επίτευξη των σκοπών που αναφέρονται στην πολιτική απορρήτου. Αποδεχόμενοι αυτό Ή κάνοντας κύλιση σε αυτήν τη σελίδα Ή συνεχίζοντας την περιήγηση, συμφωνείτε με την πολιτική απορρήτου μας.