"Anthropology makes the familiar strange, and the strange familiar"
Η πολιτική ποιότητας του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ στο εξής) Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (ΚΑ στο εξής) διαμορφώνεται, δυναμικά και συνδυαστικά, με άξονα στρατηγικούς στόχους και κεντρικές επιδιώξεις οι οποίες βρίσκονται σε αντιστοιχία και εναρμόνιση με τις ομόλογες πρακτικές από πλευράς του Ιδρύματος. Η φροντίδα για την παροχή άρτιας, υψηλού επιπέδου, συστηματικής, εις βάθος και εξειδικευμένης εκπαίδευσης στους φοιτητές και τις φοιτήτριες, η ανάπτυξη της ανθρωπολογικής έρευνας και γνώσης, η καλλιέργεια της κατανόησης της κοινωνίας και του πολιτισμού με εφόδια τη συγκριτική, διεπιστημονική μέθοδο και την κριτική, ανοικτή προσέγγιση συστήνουν τη στρατηγική ανάπτυξης και προοπτικής του Τμήματος, και παράλληλα τους όρους αξιολόγησης του παρεχόμενου έργου και υπηρεσιών του σε όλα τα επίπεδα.
Η πολιτική ποιότητας του ΠΜΣ Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία του Τμήματος ΚΑ υπηρετείται ειδικότερα μέσα από τη διαρκή επιδίωξη των ακόλουθων, συμπληρωματικών σκοπών:
► Τη διαμόρφωση και τη συστηματική παρακολούθηση στην πράξη ενός ουσιαστικού, σύγχρονου, ανταγωνιστικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με επίκεντρο το πολυπρισματικό πεδίο της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας. Σκοπός του Προγράμματος, που διαρκεί τέσσερα (4) εξάμηνα, είναι η προαγωγή της έρευνας στον ευρύτερο χώρο των Κοινωνικών Επιστημών μέσα από την εμβάθυνση στις αναλυτικές έννοιες και τα μεθοδολογικά εργαλεία της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και συνακόλουθα η δημιουργία εξειδικευμένων ανθρωπολόγων, επιστημόνων και ερευνητών/τριών, οι οποίες/οι να είναι σε θέση να αναλύουν και να ερμηνεύουν καίρια φαινόμενα που απασχολούν σήμερα την ελληνική και άλλες κοινωνίες. Παράλληλος στόχος του ΠΜΣ είναι η εξοικείωση και η τριβή των φοιτητών/τριών με διεπιστημονικές προσεγγίσεις επίμαχων θεμάτων και σύνθετων προβληματικών όπου διασταυρώνονται γόνιμα η οπτική της Ανθρωπολογίας με αυτές που αντλούνται από συγγενή επιστημονικά πεδία των Κοινωνικών Επιστημών αλλά και πέρα από αυτά.
► Την τακτή αξιολόγηση, ανανέωση, βελτίωση και ανάπτυξη του ΠΜΣ με γνώμονα την τεκμηριωμένη αποτίμηση, καταγραφή του παρεχόμενου έργου, καθώς και τη θεραπεία τυχόν υφιστάμενων αδυναμιών και αποκλίσεων από την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία , τους στόχους και την αποστολή του προγράμματος. Η αξιολόγηση του ΠΜΣ (εσωτερική και εξωτερική) προϋποθέτει τη συστηματική και ουσιαστική συμμετοχή των φοιτητών/τριων και γίνεται με κριτήρια που αφορούν στην ποιότητα του διδακτικού έργου, στην ποιότητα και ανταγωνιστικότητα του παρεχόμενου προγράμματος σπουδών, καθώς και με άξονα τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητα των λοιπών υπηρεσιών (διοικητικές, φοιτητικής μέριμνας, υποδομές, διαχείριση πόρων κλπ). Τις ετήσιες θεσμοθετημένες διαδικασίες (εντός Τμήματος καθώς και αυτές που αφορούν στη συνεργασία σε ιδρυματικό επίπεδο) συντονίζει η ΟΜΕΑ του ΠΜΣ η οποία παρακολουθεί τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων, οργανώνει τον διάλογο με τους/τις διδάσκοντες/σουσες και τους/τις μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες , συγκεντρώνει τα ποσοτικά δεδομένα και συντάσσει την έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης του ΠΜΣ.
► Τη διασφάλιση της ποιότητας του προσφερόμενου διδακτικού /εκπαιδευτικού έργου, αφενός μέσα από τη χρήση νέων τεχνολογιών, εναλλακτικών και ελκυστικών μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας που ευνοούν την ενεργό συμμετοχή των φοιτητριών και φοιτητών, αφετέρου μέσα από τις διαφανείς, αξιοκρατικές διαδικασίες, επιλογής και εξέλιξης των διδασκόντων που διακρίνονται, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, για το ερευνητικό/επιστημονικό έργο τους. Η παρουσίαση – ατομική η συλλογική – εργασιών κατά τη διάρκεια των παραδόσεων, η εκπόνηση των εργασιών εξαμήνου καθώς και αυτή της διπλωματικής συνιστούν, μεταξύ άλλων, πρόσφορα πεδία εθνογραφικής δοκιμής και κριτικού, θεωρητικού αναστοχασμού των φοιτών/τριων στο πολυπρισματικό αντικείμενο της κοινωνικής και πολιτισμικής ανθρωπολογίας.
► Τη συστηματική μέριμνα για τη διαμόρφωση ενός συνδυαστικού προσανατολισμού, εκπαιδευτικού, επιστημονικού, επαγγελματικού, προκειμένου οι κάτοχοι του Μεταπτυχιακού Διπλώματος να μπορούν να αξιοποιήσουν τις εξειδικευμένες ανθρωπολογικές γνώσεις τους σε πανεπιστήμια, σε ερευνητικά κέντρα, σε μη κυβερνητικούς οργανισμούς, στην κεντρική/περιφερειακή/τοπική διοίκηση και στους οργανισμούς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, με σκοπό τη μελέτη και την αντιμετώπιση σύγχρονων κοινωνικών ζητημάτων.
Συγκεκριμένα, οι απόφοιτοι του ΠΜΣ Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία μπορούν να απασχοληθούν:
- Σε ποικίλους εργασιακούς χώρους παροχής υπηρεσιών του δημοσίου, του ιδιωτικού και του τομέα της κοινωνικής οικονομίας όπου προκύπτουν ανάγκες παρέμβασης για την ανάλυση και την πρόληψη συγκρούσεων ή ενδογενών αντιθέσεων (για παράδειγμα, για την κατανόηση των πολιτισμικών και άλλων διαφορών επιμέρους ομάδων).
- Στον χώρο της εκπαίδευσης όπου δύνανται να προσφέρουν διδακτικό έργο σε ποικίλα μαθησιακά αντικείμενα, τα οποία εντάσσονται στο χώρο των Κοινωνικών Επιστημών. Μπορούν να καταρτίσουν και να εφαρμόσουν προγράμματα στον τομέα της διαπολιτισμικής αγωγής και να δράσουν συμβουλευτικά στην επισήμανση και ερμηνεία/διαχείριση των δυσκολιών εκείνων που προκύπτουν από εξωσχολικούς παράγοντες.
- Σε μουσεία και άλλα πολιτιστικά ιδρύματα και οργανισμούς.
- Στον χώρο της υγείας (κέντρα υγείας, κέντρα πρόληψης και απεξάρτησης, ιδρύματα, ασφαλιστικούς οργανισμούς).
- Στην κρατική διοίκηση και τον κοινωνικό σχεδιασμό, όπως αυτά ασκούνται στον χώρο των διαφόρων υπουργείων με έμφαση στις υπηρεσίες μέριμνας και προστασίας, αποκατάστασης ευάλωτων ομάδων, κοινωνικής πρόληψης του εγκλήματος και κοινωνικής επανένταξης.
- Στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τη διαχείριση πολιτισμικών και κοινωνικών ζητημάτων.
- Σε διεθνείς και ευρωπαϊκούς θεσμούς και οργανισμούς, σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις με διεθνική δράση, σε τμήματα Διεθνών Σχέσεων υπηρεσιών του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.
► Την εξασφάλιση συνεχούς ανατροφοδότησης στο συγκεκριμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της σύνδεσης της έρευνας με τη διδασκαλία, μέσα από την ένταξη και τη συμμετοχή σε πολλαπλές πρόσφορες επιλογές για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του Τμήματος: όπως δοκιμασία σε έρευνες πεδίου, εκπόνηση εργασιών εξαμήνου και διπλωματικής, δυνατότητα συμμετοχής σε ερευνητικά προγράμματα, θερινά σχολεία, προγράμματα κινητικότητας στο εξωτερικό, παρακολούθηση και συμβολή στην οργάνωση δράσεων, διαλέξεων και κύκλων συζητήσεων του Εργαστηρίου Ανθρωπολογικής Έρευνας , σεμιναριακών μαθημάτων (και) στην αγγλική γλώσσα και επιστημονικών εκδηλώσεων (ημερίδες, συμπόσια, διαθεματικοί κύκλοι.
► Τη συστηματική ανάπτυξη μιας εξωστρεφούς ακαδημαϊκής φυσιογνωμίας του ΠΜΣ που ευνοείται από συνεχείς επαφές και αμοιβαίες ανταλλαγές των φοιτητριών και φοιτητών αλλά και ( ιδίως) του διδακτικού προσωπικού εντός και εκτός Ελλάδας, αξιοποιώντας τις δια- τμηματικές συνεργασίες , τις συνεργασίες μεταξύ Ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων τα προγράμματα κινητικότητας, τα διεθνή συνεδρία, τις δικτυώσεις, τις διεθνείς διασυνδέσεις.
Η αποτελεσματική εφαρμογή της πολιτική ποιότητας του ΠΜΣ Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία του Τμήματος (ΚΑ), όπως αυτή αποτυπώνεται στη διάρθρωση και λειτουργία του προγράμματος, προϋποθέτει τη στενή και γόνιμη συνεργασία του διδακτικού/ερευνητικού και διοικητικού προσωπικού σε επίπεδο μονάδας και σε επίπεδο Ιδρύματος προς την εκπλήρωση του ίδιου μείζονος στόχου: της προσφοράς στις φοιτήτριες και στους φοιτητές ενός σύγχρονου, στέρεου, εξειδικευμένου, λειτουργικού και ανοιχτού στα νέα ερευνητικά ερεθίσματα, στις διεπιστημονικές ανησυχίες και στις επιστημονικές προκλήσεις μεταπτυχιακού, ανθρωπολογικού προγράμματος. Ενός προγράμματος που επιδιώκει , μέσα από την αποτίμηση την αξιολόγηση, τη σύγκριση , τη βελτίωση να ανταποκριθεί με συνέπεια στις ακαδημαϊκές/επιστημονικές απαιτήσεις και προοπτικές ενός σύγχρονου Τμήματος με αμιγώς ανθρωπολογικές σπουδές, εφάμιλλου σε εύρος και ποιότητα όπως κατέδειξε η Εξωτερική Αξιολόγηση του 2013- με αντίστοιχα Τμήματα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στα πανεπιστήμια του εξωτερικού.
The aim of the program is to promote research in the broader field of Social Sciences through the deepening of the analytical concepts and methodological tools of Social Anthropology and consequently the creation of specialized anthropologists, scientists, and researchers who can analyze and interpret key phenomena that are currently affecting Greek and other societies. A parallel objective of the MSc is the familiarization and the friction of students with interdisciplinary approaches to controversial issues and complex problems where the perspective of Anthropology is fruitfully intersected with those drawn from related disciplines of the Social Sciences and beyond.
No |
Course code |
Title |
Teaching staff |
ECTS |
Teaching hours/ week |
1. |
52M037 |
Epistemology of the Social Sciences |
A. Lavranou |
10 |
3 |
2. |
52Μ003 |
Symbolic Systems and Religious Movements: Anthropological Perspectives |
G. Makris |
10 |
3 |
3. |
52M017 |
Issues of Historiography: Ideological uses and Critical Perspectives of the Past |
N. Maroniti |
10 |
3 |
4. |
52M035 |
Critical Discourse Studies |
S. Boukala |
10 |
3 |
5. |
52M021 |
Space, Cities and Power |
L. Oikonomou |
10 |
3 |
No |
Course code |
Title |
Teaching staff |
ECTS |
Teaching hours/ week |
1. |
52M022 |
Culture and Economy: Classical and Contemporary Theories of Capitalism |
A. Angelidou |
10 |
3 |
2. |
52M033 |
Crime, Globalization and Intercultural Dialogue |
S. Vidali |
10 |
3 |
3. |
52M032 |
Anthropology of Work: Production and Global Subcontracting |
D. Kofti | 10 |
3 |
4. |
52M010 |
Identity Politics: Nationalism, Minorities and Multiculturalism |
A. Notaras |
10 |
3 |
5. |
52M009 |
Anthropology of Migration and Refugee Movements |
G. Tsimouris |
10 |
3 |
6. |
No |
Course code |
Title |
Teaching staff |
ECTS |
Teaching hours/ week |
1. |
52M034 |
Critical Theory of Human Rights |
E. Avramopoulou |
10 |
3 |
2. |
52M026 |
Biopolitics and Gender: Theories of Subjectivity and Power |
A. Athanasiou |
10 |
3 |
3. |
52M028 |
Anthropology of Shamanism: Political and Therapeutic Dimensions |
D. Riboli |
10 |
3 |
4. |
52M036 |
Critical Anthropology of Humanitarianism |
K. Rozakou |
10 |
3 |
5. |
52Μ038 |
Anthropological Approaches of Digital Culture |
P. Petridis |
10 |
3 |
6. |
52M029/11M256 |
Global transformations and the Balkans (18th-21st centuries). Historical and anthropological perspectives OFFERED IN ENGLISH |
A. Lyberatos, A. Angelidou, A. Hadjikyriacou |
10 |
3 |
Students are required to successfully complete 9 courses (three courses per semester), during the first three semesters of the program. In the fourth and final semester of their studies, they work on their MA thesis under the guidance of their thesis supervisor. At the end of the fourth semester, the thesis is submitted for evaluation to a three-member committee (including the supervisor). An oral defense of the thesis is required and constitutes part of the final thesis evaluation.
Upon the successful completion of the program, students acquire a Master’s degree in Social and Cultural Anthropology.
The department’s postgraduate program in Social and Cultural Anthropology is a two-year program, aiming to provide the necessary specialized knowledge and training to those interested in using an anthropological perspective in the study of social and cultural phenomena, in contemporary societies. As students engage in the theoretical and ethnographic dimensions of specialized areas of anthropological work, they acquire the more advanced analytical and methodological tools of anthropology, for in-depth comparative analyses of the complex issues and problems confronting Greek and other societies.
The department’s key areas of specialization are:
Our regional interests include the Balkans, Southeast Europe and the former Soviet Union, as well as countries in the Middle East, North Africa and South and Southeast Asia, in addition to Greece.
The Department of Social Anthropology is a collaborating department in the Interdepartmental Postgraduate Program “Gender, Society, Politics”. Other departments included in this postgraduate program are: the Department of Sociology, the Department of Communication, Media and Culture, the Department of International, European and Regional Studies, and the Department of Public Administration. This one-year program was developed to underline the importance of using an interdisciplinary perspective in order to better understand the social, cultural, political and historical specificity of gender, as well as the processes through which society, politics, culture and knowledge are constituted from gendered power relations.
Instant access, with one click, to all useful online services for everyday use.
Copyright © 2022.ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ. Developed by SPWDesigns. powered by MCreations.